Kesäkuussa vietettiin Helsingissä Pride-viikkoa. Viikon ydinviestinä on nostaa esiin epäkohtia, joita seksuaali- ja sukupuolivähemmistöt kohtaavat elämässään. Nämä epäkohdat voivat tappaa. Ei siis ole kyse siitä, että joukko huomionhakuisia, värikkäisiin pukeutuneita homoja marssii ja bilettää auringonpaisteessa tai ovat keksineet aiheen juhlia isosti. Ei todellakaan.
Kuluva vuosi on seksuaalivähemmistöille tärkeä monella tapaa. Vuonna 1971 eli 50 vuotta sitten homous ei ollut enää rikos ja vain 40 vuotta sitten homous poistui tautiluokituksesta. Suuria merkkipaaluja yhdenvertaisuuden ja ihmisoikeuksien tiellä. Kuriositeettina muistutettakoon, että Suomessa raiskaus avioliitossa (tai siihen aikaan väkisinmakaaminen) kriminalisoitiin vasta vuonna 1994. Tätä ennen perheen sisällä tapahtuvat seksuaalirikokset eivät siis olleet rikoksia lainkaan. Vaikka nämä edellä mainitut muutokset ovat Suomessa saatu maaliin, kohtaavat vähemmistöt edelleen arjessaan syrjintää ja väkivaltaa. Vain siksi, että ovat syntyneet omiksi itsekseen.
YHTEISKUNTAVAIKUTTAMISTA JA PAREMPAA BISNESTÄ
Prideviikko innosti myös yrityksiä ja yksityisiä henkilöitä antamaan tukensa tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden näkyvyydelle. Sosiaalinen media värittäytyi sateenkaarikehyksillä ja useat suuret yritykset ja kaupungit halusivat tuoda oman kantansa näkyväksi. Helsingin Sanomat otsikoi artikkelinsa aiheesta näin (HS 1.7.2021) ”Ennen yritys saattoi korostaa isänmaallisuutta, nykyään se osallistuu Pride-viikolle – tutkijat: yritysten kannanotot vaikuttavat yhteiskunnalliseen ilmapiiriin”. Jutussa haastatellut tutkijat toteavat mm. ettei Pride-viikkoon osallistumisella ole ainakaan negatiivista vaikutusta yrityksen menestykseen. Vaasan yliopiston laskentatoimen ja rahoituksen professorin, Sami Vähämaan, tutkimusryhmän selvityksen mukaan seksuaalivähemmistöjen huomioiminen parantaa yritysten markkina-arvoa, kannattavuutta ja innovatiivisuutta.
Olen osallistunut Pride-viikkoihin yksityishenkilönä jo useampana vuotena. Osallistuminen on ollut maltillista sometusta, enkä ole vielä osallistunut varsinaisiin tapahtumiin. Sateenkaarikehykset somessa herätti valtavasti keskustelua myös omissa verkostoissa ja hämmästykseni oli suuri keskusteluja lukiessani. Oli nimittäin paljon niitä, jotka kritisoivat sateenkaarinäkyvyyttä etenkin, jos sateenkaarimielisyys näkyi yrityksen sosiaalisessa mediassa. Yleinen kommentti tuntui olevan, että ”kyllä meidän yritys on tasa-arvon kannattaja, mutta ei meidän sitä tarvitse täällä erikseen huudella.” Ja perusteluina kuului mm. se, että osoittaessaan tukensa sateenkaarivähemmistölle, kääntää samalla selkänsä niille asiakkaille, joiden arvot, uskonto tai kulttuuri ei hyväksy homoseksuaalisuutta. SIIS MITÄ? Miten me ihmiset ajatellaankaan asioista niin kovin eritavalla. Ne kommentit, joissa ihmeteltiin, miksi heteroille ei ole omia viikkoja, eivät enää edes jaksaneet kummastuttaa. Minusta tuo osoittaa vain laiskaa argumentointia. Pridessä on kyse siitä, että ihmiset voisivat elää turvallisesti yhteiskunnan yhdenvertaisina jäseninä ilman väkivallan ja syrjinnän pelkoa. Ja heterous itsessään ei vaaranna kenenkään turvallisuutta.
VAHVASTI ARVOJEN MUKAISTA TOIMINTAA
Naturest on sitoutunut Sustainable Travel Finlandin laatumerkkiin. Yksi vastuulliseen matkailuun liittyvä teema on inklusiivinen matkailu ja yhdenvertaisuus. Tämä tarkoittaa sitä, että asiakkaan henkilökohtaiset ominaisuudet, kuten syntyperä, ihonväri, uskonto tai toimintarajoitteisuus, eivät saa vaikuttaa ihmisten mahdollisuuksiin elää täysipainoista elämää (Business Finlandin julkaisu). Samaan yhdenvertaisuuden kategoriaan kuuluu LGBTQ+ asiakkaat. Valitessamme laatumerkkipolullamme omia arvojamme ja osaamistamme kuvaavia palvelukategorioita, valitsimme sinne muiden muassa tuon sateenkaariystävällisyyden. Ja se ei siis todellakaan tarkoita sitä, että meille muut asiakasryhmät olisivat vähemmän arvokkaita.
Sain kesällä yhteydenoton Hannu Medinalta Gay Travel Finlandista. Hän on sateenkaarimatkailun edistämisen sanansaattaja. Kävimme pitkän keskustelun siitä, mitä sitoutuminen yhdenvertaisuuden periaatteisiin käytännössä tarkoittaa. Se oli hyvä puhelu, joka antoi vinkkejä myös meille Naturestin väelle siitä, kuinka yhdenvertaisuutta voidaan tuoda viestinnässä esille. Niin kauan, kun arvomme ovat vain meidän tiedossamme, niitä ei oikeastaan ole olemassakaan. Eli jos yritys sitoutuu tiettyihin arvoihin, on ne hyvä tuoda myös näkyviin käytännön voimin. Me Naturestissa haluamme olla mukana luomassa yhdenvertaista ja turvallista Suomea. Seisomme vahvasti omien arvojemme takana ja haluamme tuoda sen esiin kaikessa tekemisessämme sekä viestinnässämme. Yhdenvertaisuus ei koske vain asiakkaitamme, vaan siihen luetaan myös yhteistyökumppanit ja työntekijät. Haluamme tarjota turvallisen ja tasa-arvoisen toimintaympäristön kaikille niille, joiden kanssa toimimme. Liityimmekin kesällä Sateenkaariystävällinen Suomi -verkostoon. Haluemme näin tuoda esille sen, että meille kaikki ihmiset ovat tervetulleita omina itsenään.
Oulussa seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen, Seta ry:n koordinoimaa Oulu Prideä vietetään 2.-8.8.2021. Ohjelma on varsin monipuolinen sisältäen sekä asiaa että sirkushuveja. Toivotamme kaikille turvallista yhdenvertaisuuden juhlaa – rohkeasti ja ilolla. Nähdäänkö Oulu Pridessä?